måndag 2 maj 2011

Farmors stuga

Många minnen från denna plats där min famor bodde sista tiden. Stugan är mer känd som Lim-Johans stuga. Jag blev lämnad där när föräldrarna gjorde annat. Hon var snäll, hon var gammal med ett strävsamt liv bakom sig. Hon gjorde kvastar av björkris och jag fick vara med och rensa riset. Kall mjölk hade hon i en hink som var nersänkt i brunnen. Ovakåkersbröd, som hon bakade till affärerna, messmör och kall mjölk har sedan dess en speciell plats i mitt hjärta. Hon gick bort 1965 men har satt outplånliga spår i mig...

2 kommentarer:

AnnaLi sa...

Ingemar! Din blogg är så fin. Vilka bilder!
Härligt att läsa om din farmor. Jag har ungefär likadana minnen från min mormor. Hon bodde i en gammal torparstuga, som kallades Hagen, i Marbäck utanför Ulricehamn. Jag minns vedspisen, hennes goda bullar, utedasset, storbondens hästar utanför, gigantiska vinbärsbuskar och mycket mycket mer. Varma minnen! Saknar!

Nybogubben sa...

Tack Anna.
Kul med kommentarer även om jag vet att många läser utan att lämna just sådana. Ser det som en övning i att skriva.