söndag 25 oktober 2009

"Spetsat snus skapar starkare beroende!!!!"

Hörrni, nu ropas det "Se upp för vargen" igen. Har tidningarna verkligen ingenting annat för sig. De basunerar ut att Swedish Match har tillsatser i snuset som ökar halten fritt nikotin. Världsnyhet! Allt detta för att öka beroendet och försäljningen. Själv gör jag snus enligt ett gammalt recept från 1823 och det är ingen hemlighet att detta recept, Ljunglöfs Ettan, innehåller natriumkarbonat eller bakpulver för att tala vardagsspråk. Om man läser det finstilta på dagens snusdosor ser man tydligt att snus innehåller förutom tobak, salt, natrumkarbonat (E500) samt glycerol (glycerin). Så vad är poängen? Så har det varit i 200 år. E500 finns som tillsats i mängder av livsmedel som surhetsreglerande medel. Vad jag vet så innehåller inte snus kvicksilver i alla fall och det är lite farligare om vi skall hetsa upp oss. Tillsatshysteri är det frågan om.

4 kommentarer:

OnTheTopOfLife sa...

Här är en rätt intressant berättelse som jag vill passa på att dela med mig av:

Jag provade en Grov Snus 1995, och det var rena fyllan, jag tyckte inte det var gott.

2004 kände jag att som rökfri och singel ville jag ha nåt "mys" att pilla med.

Till en början Gustavus portion, men jag slutade tvärt när jag upptäckte att jag fick sämre tandhygien och lättare hål, ja det visade sig snabbt. Kanske är individuellt eller ett annat fenomen, för vad är det egentligen i portionspås-materialet som utsöndras? Kan dess fibrer som ev. utsöndras slipa och skada emaljen? det har jag frågat mig ibland.

Jag gick sen över till Gustavus lössnus och hade inga speciella symptom.

När jag p.g.a. bristfällig distribution alltid fick jaga Gustavus som då runt 2006 knappt fanns i några butiker, så beslöt jag mig för att testa Kronan som då hade lanserats. Ooops! Ojojoj! direkt blev väldigt markerat yr och ganska illamående med ett flertal utfall. Swedish Match producerar detta varumärke.

Jag började att ifrågasätta innehållet, för jag hade även efter några år märkt att jag hade lagt på mig kraftigt i vikt. Var det saltet? Var det det saltet som band vätska? Nej jag tänkte att jag skulle kontakta Swedish Match och gjorde så för att ifrågasätta om det var något som gått galet i produktframställnings processen? Swedish Match återkom med en ersättning i form av en hel stock med snus som tack för besväret "Mer Snus". Misstanken kvarstod och beroendet fortsatte.

Dagarna gick och jag kände att jag återigen ville prova Grov efter något år, och symptomen fortsatte. Ifrågasatte Nikotinhalten denna gång, och en test av Swedish Match gjordes, med svar att produkten var felfri. Proceduren återkom, ny stock som ersättning. Misstanken kvarstod och beroendet fortsatte.

Gick över till Gustavus, och symptomen försvann. Gustavus distributionen hade blivit bättre, det var då den Blå Gustavus lös. Efter ett tag så försvann även denna!

Jag gick då över till LD lössnus, p.g.a. att Gustavus försvunnit, och Swedish Match höjde priserna kraftigt I och med Snusskatten infördes 2007. LD var då rätt bra I smaken, påminner lite om General i lukten och lagom stark tyckte jag.

Men här kommer poängen, jag har upptäckt att LD på samma sätt varierar kraftigt mellan stark och svag, och det är förmodligen att de på JTI “Japan Tobacco International” och Swedish Match experimenterar med att maximera försäljningen emellanåt.

LD är emellanåt stark, emellanåt svagare. Detta har gjort mig förbannad.

De vet hur mycket de säljer och de kan med förändringar I recepturen med att öka och minska nikotinhalten med tillsatserna göra egna studier på målgruppen. Jag är medlem I flera marknadsundersökningar på nätet, jag kan nog säga att jag fyllt I minst 3 egna och besvarat en hel halvtimma på telefon av en intervjuare just gällande Swedish Match egna varumärkesundersökningar och vanor.

Swedish Match är ingen duvunge, de har egna mycket utarbetade rutiner och planer över kartläggningar för hur man skall öka snusandet och maximera effekten så att tobaken (ja det är ju faktiskt tobak vi pratar om) når I en balans mellan både smak, doft och effekt. Ju bättre produkten kan attrahera och ju svårare att sluta är deras enda agenda. Pengar till aktieägarna och glada lyckliga snusare som kan fly verkligheten på ett trevligt och “hälsosamt?” sätt.

Det gamla STA Tobaksmonopolet fortsätter sin resa I världen, med ett “rökfritt” samhälle. Cigarettindustrin ägs numer av: Ja just det Japan Tobacco Company eller man kan säga f.d. Reynolds Tobacco som köptes upp av JTI. JTI köpte Gustavus I Vårgårda, och äger även Camel

Det skall bli intressant att följa programmet och kanske jag kommer att ta ett beslut att sluta, för både plånbok och kropp.

Nybogubben sa...

Kul att du kommenterar.
Har snusat sedan 1964. Var sju år då och hade hål i tänderna. Har aldrig haft hål sedan dess förutom en period då jag försökte sluta snusa.

Gör eget snus nuförtiden och det är skillnad från gång till gång beroende på en massa saker, bl.a. kvaliteten på tobaksråvaran. När monopolet fanns var kontrollen sträng och all tobak till Ljunglöfs Ettan odlades inom riket.

Själv tror jag att vi skulle behöva förbjuda en hel del livsmedel, ex. kaffe, om vi vore lika stirriga vad gäller innehåll och biverkningar som snus. Tobaksbladet i sig är inte boven här, jag röker inte salladsblad heller, utan det är röken från brända växtdelar. Vad jag vill säga är att det är skillnad på snus och cigaretter. Jag kan aldrig påstå att det är nyttigt med snus men jag tycker att debatten är osaklig och stirrig.

Nybogubben

Stellas mamma sa...

Ja att det är svårt att sluta märker man ju. Men undrar om det värsta är själva nikotinet? Eller alltså, tyckte inte folk att det var svårt att sluta pga nikotinet innan dom la till med det här "nyupptäckta"?
Svårt som svårt, och dåligt för kroppen som dåligt för kroppen. Inga jättestora nyheter tycker jag. Och som du påpekar, det finns många andra saker vi borde ta bort från hyllorna om vi ska börja granska innehållsförteckningar... Godis kanske? Det är väl lika många som är beroende av det som av snus. Det måste ju vara lika skadligt för munnen? Och kroppen överlag.

Men vad vet väl jag...

Nybogubben sa...

Klartext: Mängden bikarbonat påverkar mängden fritt nikotin. Kan vara så att Swedish Match tillsätter glyserol och propylenglycol, som även är sötningsmedel, inte bara för att göra snuset med kramvänligt utan även för att förta upplevelsen av styrkan som ökar med mängden natriumkarbonat (bikarbonat). Snus är skit, nu har vi baxat dom ända hit...