torsdag 12 november 2009

Kung för en dag.

Om jag fick vara kung för bara en dag och den dagen var idag skulle följande ske:
Alla pengar som går åt till arbetsmarknadspolitik; a-kassa, aktivitetsersättning, bidrag till arbetsgivare, kostnaden för arbetsförmedlingen, alla dessa pengar, offentliga medel, skulle gå till att anställa arbetslösa inom den offentliga sektorn.
Rent ovetenskapligt tror jag att det rör sig om mer än 100 miljarder kronor att omfördela här.
Vi skulle se full sysselsättning, behov av bidrag minskade och det skulle finnas folk inom vård, omsorg och skola som kunde ta hand om ohälsa och funktionshinder.

Jag är säker på att hela samhället skulle tjäna på det men jag är lika säker på att det inte kommer att ske. Muren har ju fallit och med den sägs att kommunismen föll. Har aldrig varit kommunist men det saknas bra idéer om hur ett modernt samhälle skulle kunna skötas. Väst har ställt till med den ekonomiska krisen på grund av den förda politiken och jag ser inte en fortsättning på den politiken som en medicin som skulle kunna bota oss.

Inga kommentarer: