måndag 13 juni 2011

Ordningen återställd.

Tänk vilken betydelse djur har för oss människor. Villkorslös kärlek, ett bekräftande mjau, en strykning mot mitt ben. Är det så enkelt?

Jag tror att det är så enkelt. Det är tanken som räknas, som man säger. Likaså när jag ger kärlek och omsorg till mitt kattskrälle så uppstår liksom aldrig tanken på vad det kostar. Vissa konventioner vi människor utvecklat har blivit så komplicerade och så kostsamma att de nästan får oss på knä. Presenter och tillställningar som kostar skjortan och saknar den äkta glädjen.

Vi behöver bekräftelse och jag tror att det är enkelt att ge den. Ett leende när vi möts, "jag har sett dig, du finns", en kram, en glass i sommarvärmen.
Min katt Thula har varit försvunnen i tio dagar men är nu återbördad och en bättre present kan man inte få.

2 kommentarer:

Ulla-Marie sa...

jag har också tänkt på att jag aldrig tänker på vilka kostander jag har för katten/diktatorn.

Nybogubben sa...

Jag vet de som har dyrare matkostnad till djuren än till sig själva...