måndag 27 juni 2011

Rätt och fel.

Det är viktigt för oss att få rätt, varför skulle det annars heta "rättsväsendet". En stor del av vår tid går åt till att få rätt. Det ger oss nämligen kontroll och det gillar vi, eller hur? Det kan vara viktigt att få rätt fast man inte har rätt och omvänt, det är en sak att ha rätt och en annan sak att få rätt när vi pratar om rättsväsendet.

Förutsättningen för att lära nytt är att jag inser att jag kan ha fel och det kan skapa en känsla av att inte ha kontroll, men det öppnar upp, ger öppenhet att förstå det jag ännu inte begriper. Begriper ni? Anledningen till att lära nytt är att få en mer rätt uppfattning, för det är ju så viktigt att få rätt, då blir vi trygga, då har vi kontroll...
Nä, nu får någon komma hit med en gummiklubba snart så att hjärnan får vila.
Dagens mening: Det är inte lätt att få rätt!

2 kommentarer:

Annasara sa...

På midsommarafton satt jag i en lekpark och Stella och en annan 2åring stod och dividerade om vems cykel det egentligen var. Då kom en klok liten dam på 4 år och tittade mig rakt in i ögonen, och så sa hon med allvarlig min: "Det är alltid NÅN som har rätt".

Nybogubben sa...

Så rätt, så rätt. Eller tourette, tourette. Hur får man tag i biljetter till Humla?